Activitatea A.1. Sprijin pentru cresterea accesului si participarii la educatie: educatia timpurie (de nivel ante-preșcolar și preșcolar), învățământ primar și secundar, precum și reducerea părăsirii timpurii a școlii), prin acordarea unor pachete integrate de servicii educationale.
Sub-activitatea 1.1. Sprijin pentru cresterea accesului si participarii la educatia timpurie – invatamant ante-preșcolar și prescolar
Beneficiari sub-activitatea 1.1: 64 de copii ante-prescolari, preșcolari si parintii acestora (17 ante-preșcolari și 47 preșcolari);
Subactivitatea 1.1 are doua etape, una de pregatire si organizare a cadrului de desfasurare si o etapa a implementarii concrete a serviciilor prevazute.
- componenta a programului de sprijin:
o servicii de informare, consiliere si educație parentala a parintilor;
o servicii educative, recreative si de dezvoltare pentru copii desfășurate în cele școala partenerăși in spațiile ce pot fi puse la dispoziție de Primărie;
- acordare sprijin financiar/material familiei pentru sustinerea copilului in invatamantul prescolar;
Sub-activitatea 1.2.Sprijin pentru reducerea parasirii timpurii a scolii,precum și pentru revenirea la școală, prin: consiliere, mentorat, sprijin individualizat în educație, scoala dupa scoala, activități extracurriculare, asistență financiara.
Pentru scăderea riscului de parasire timpurie a scolii, sunt desfasurate actiuni de:
– Informare, consiliere si educatie parentala, privind cresterea, ingrijirea, dezvoltarea si educatia copilului scolar, cu ajutorul Responsabilului consiliere scolara;
– Informare, consiliere, mentorat oferite copiilor pentru reducerea riscului de abandon și cresterea interesului fațăde educatie, Psihologului si a Responsabilului consiliere scolara;
– Program de tip „Scoala dupa scoala” si de sprijin individualizat pentru elevi în vederea prevenirii abandonului scolar;
– Setarea si implementarea de programe extra-curriculare (ateliere, cercuri, concursuri etc) ce au ca scop: dezvoltarea abilitatilor de comunicare si de lucru în echipa, orientare pentru cariera, a competentelor privind spiritul de initiativa si antreprenoriat; stimularea creativitatii, a spiritului de initiativa, dezvoltarea spiritului civic si a responsabilitatii fata de propria comunitate; cresterea si dezvoltarea stimei de sine, a tolerantei, respectului reciproc si nediscriminarii în rândul elevilor; cresterea nivelului de educatie a elevilor cu privire la igiena si sanatate;
– Se deruleaza activitați extracurriculare de tipul „cursurilor de prim ajutor”(in care vom invita voluntarii SMURD sa le prezinte copiilor metode si exercitii de prim ajutor si cum sa actioneze in caz de dezastru-pentru „rezilienta la dezastre”), cursuri de nutriție sănătoasă;
– Cu ajutorul unui Art-Terapeut-ului copii sunt implicați in activități de grup, prin dans, teatru, ateliere de creație pe diverse domenii, etc;
– Cu ajutorul dotărilor de la CCSI (o salădotatăcu calculatoare) se deruleaza și activități de instruire și educație cu ajutorul unor jocuri educaționale („gamification”) si storrytelling; Acest gen de activități sunt realizate periodic cu ajutorul „expertului activitati TIC”.
- Scoala dupa Scoala
Programul de tip Scoala dupa Scoala organizat si furnizat in cadrul Proiectului PIMCES Cristian oferă oportunități de învățare formală și nonformală, pentru consolidarea competențelor, învățare remedială și accelerare a învățării prin activități educative, recreative și de timp liber și se adresează atât elevilor din învățământul primar, cât și elevilor din învățământul gimnazial.
În învăţământul primar, programul de tip Scoala dupa Scoala organizat la nivelul Scolii Gimnaziale Cristian cuprinde activităţi cu sprijin specializat (supraveghere şi îndrumare în efectuarea temelor, recuperare pentru elevii cu dificultăţi cognitive, emoţionale, tulburări de limbaj prin activităţi remediale, consiliere, logopedice, activităţi de încurajare a lecturii independente etc.), ateliere / activităţi tematice şi alte activităţi de tip recreativ.
- Activitati extracuriculare
Tematica 1 –Activități IT
- Noțiuni primare de utilizare a calculatorului
- Folosirea internetului în siguranță
- Utilizarea mijloacelor multimedia
Tematica 2 –Activități limbi străine
- Noțiuni de vocabular
- Engleza distractivă
- Activități de suport limbi străine
Tematica 3 –Activităţi Art-terapie
– Introducere în activitatea de teatru și spectacol
– Noțiuni elementare de teatru
– Să învățăm să ne jucăm
– Micul actor
Tematica 4 – Activităţi de consiliere
– Activități de evaluare a nevoilor copiilor
– Activități de evaluare a personalității
– Evaluarea percepției de sine
III. Propuneri de tematici – Activitati extracuriculare
- Cursuri de instrumente muzicale
– Muzica joaca un rol important in dezvoltarea intelectuala a copiilor.
– Aceasta are un efect benefic asupra dezvoltarii creierului
– Ii ajuta pe cei mici sa invete si sa memoreze mai usor, sa fie mai echilibrati emotional
– Prin muzica elevii se pot exprima mai facil si se pot adapta mult mai usor situatiilor neconventionale.
- Ateliere de lectura suplimentara
– Activitatea de citit a cartilor aduce numeroase beneficii elevilor de orice varsta, cum ar fi dezvoltarea culturii generale, a vocabularului, imaginatiei si a simtului practice si critic, integrarea in societate etc..
- Dansul sportiv
– Dansul sportiv ii ajuta pe scolari sa se concentreze pe lucrurile pozitive, le dezvolta musculatura si imbunatateste pozitia spatelui.
– Deasemenea, ii ajuta pe acestia sa fie mai flexibili, sa se mentina intr-o forma buna, sa aiba incredere in ei si combate aparitia afectiunilor coloanei vertebrale.
- Plurilingvism şi multiculturalitate
– Atelier de limbi straine
– Cunoasterea importantei si efectului cunoasterii mai multor limbi straine
– Realizarea unui mini dicţionar multilingvist
– Realizarea unui dosar thematic
- Miscarea – izvor de sanatate
– Constientizarea elevilor asupra efectelor positive ale mersului pe jos
– Prezentarea efectelor negative ale poluarii automobilelor
- Toleranţă şi intoleranţă în Europa
– Dicţionar explicativ multilingvist despre xenofobie, rasism
– Promovarea tolerantei si modelarea atitudinilor fata de diferite opinii, in sensul unei deschideri reciproce si al solidaritatii prin intermediul educatiei non-formale
– Favorizarea dialogului si a dezbaterile libere si deschise, propagand valorile tolerantei si evidentiind pericolul indiferentei fata de expansiunea ideologiilor si grupurilor intolerante.
- Cunoastere drepturilor copilului
– Cunoasterea drepturilor copilului
– Cunoasterea drepturilor omului
– Importanta acordata de copii drepturilor lor
– Perceptia copilului asupra fenomenului de discriminare
– Nivelul de cunoastere al copilului cu privire la agresiune, abuz etc.
– Perceptia copilului asupra consilierului scolar
- „Scoala parintilor”
– Părinţii trebuie să ştie cum să-şi educe copii inca de la frageda varsta
– Implicarea parintilor in viata scolara a elevilor, mai ales a celor cu probleme de comportament
– Prezenta parintelui in viata scolara a elevului este deosebit de importanta
– Parintii trebuie sa actioneze in functie de varsta copilului, educatie trebuie adaptata de la caz la caz
– Parintii trebuie sa perceapa copilul asa cum este el si sa contribuie prin toate mijloacele la dezvoltarea acestuia, intelegandu-i toate nevoile si asigurandu-I sprijinul necesar varstei
– Consilierea parentala
– Orientare si consiliere psihologica pentru parinti
- „Un mediu curat, o viaţă mai bună” – Ziua Mediului
– Prezentarea efectelor negative ale poluarii
– Masuri de protectie a mediului inconjurator
– Organizarea de actiuni de colectare de deseuri
– Participarea la actiuni de impadurire si plantare de puieti in perioada de primavara.
– Actiuni de ecologizare: curatarea strazilor, trotuarelor si a rigolelor, realizarea unor actiuni de ecologizare pe coaste si pe vaile raurilor si izvoarelor si actiuni de constientizare a populatiei privind importanta protejarii mediului si a colectarii selective dar si mobilizarea si implicarea acestora prin actiuni de voluntariat
- Leadership si mentoring
– Elevi cu rezultate bune la invatatura se implica in sprijinirea colegilor care au rezultate modeste;
– Activitati de sprijin si asisetenta pentru copii mai mici care se confrunta cu probleme la citit, probleme de matematica sau alte subiecte disciplinare pentru scoala
Activitatea 2. Derularea masurilor integrate in vederea sprijinirii persoanelor aflate in risc de saracie si excluziune din comunitatii marginalizate Cristian pentru facilitarea accesului si mentinerii pe piata muncii.
Sub-activitatea 2.1Selectia persoanelor aflate in risc de saracie si excluziune din comunitatea marginalizate care urmeaza sa participe la programul integrat și derularea programului de informare, infomare si consiliere profesionala, mediere
Derularea programului de informare și consiliere vocationala (L4-L36)
Persoanele selectate vor beneficia de servicii de consiliere vocationala prestate de catre furnizorul subcontractat. Astfel consilierii vocationali/de orientare profesionalăvor derula cu GT cel putin urmatoarele tipuri de activitati:
- Aplicare de teste de personalitate, teste vocationale, teste de aptitudini si cunostinte
- Evaluarea nivelului de motivare al candidatului
- Sesiuni de consiliere si orientare in cariera – sesiuni de grup.
Serviciile de mediere vor consta in:
- informatii privind locurile de munca vacante si conditiile de ocupare a acestora prin publicarea, afisarea, organizarea de burse ale locurilor de munca;
- mediere electronica avand ca scop punerea automata in corespondenta a cererilor si ofertelor de locuri de munca prin intermediul tehnicii de calcul;
- preselectia candidatilor corespunzator cerintelor locurilor de munca oferite si in concordanta cu pregatirea, aptitudinile, experienta si cu interesele acestora
Sub-activitatea 2.2Derularea programului de formare profesionala – componenta calificare
In baza consilierii vocationale primite, beneficiarii asistati in identificarea unei meserii, vor beneficia de cursuri de calificare in domenii precum:
– cursuri de calificare de 360 ore, in domenii precum: lucrator in comert, ajutor chelner/ospatar, ajutor bucatar, confectioner-asamblor articole din textile (metalice), agent de paza, lucrator instalator pentru constructii, pavator, agent de curatenie in cladiri si mijloace de transport, ingrijitoare copii, ingrijitor batrani la domiciliu, etc.
- cursuri de calificare de de 720 ore, in domenii precum: chelner/ospatar, bucatar, zidar/pietrar/tencuitor, tinichigiu in constructii, tinichigiu/vopsitor auto, soferi autocamion si tir, etc.
Activitatea 3. Susținerea antreprenoriatului în cadrul comunității, inclusiv a ocupării pe cont-propriu
Sub-activitatea 3.1. Derularea programului de formare antreprenoriala
Beneficiari: membrii comunității marginalizate cu vârsta peste 18 ani
Rezultat : 200 cursanti cursuri antreprenoriat social si 100 cursuri antreprenoriat clasic si cursuri TIC
In cadrul acestei activități se va elabora metodologia de creștere a gradului de conștientizare a importanței privind oportunitățile existente în vederea încurajării antreprenoriatului în rândul populației comunității marginalizate, precum și selecția participanților la cursurile de antreprenoriat prin sesiuni individuale de consiliere cu persoanele participante la interviu.
Subactivitatea 3.2 Infiintarea de noi afaceri și furnizarea de servicii suport pentru acestea
Componenta 1– Derularea concursului de planuri de afaceri și suport pentru inițierea unei afaceri;
Beneficiari:persoanele selectate pentru a participa la cursurile de formare antreprenoriale;
Rezultat:minim 35 de firme noi înființate
Promovarea concursului de planuri de afaceri și a posibilității de a câștiga o finanțare de 110.000 lei (în cadrul subactivității 3.2) pentru demararea afacerii, va fi promovatăGT încăde la înscrierea în program, astfel încât fiecare persoanăsăîși poatăconstrui un plan de cariera pornit în același timp și de la competențele și propria motivație, dar și de la oportunitățile de care pot beneficia pentru a se dezvolta în direcția aleasă.
Activitatea 4. Sprijinirea dezvoltarii si furnizarii de servicii in cadrul Centrului comunitar de servicii integrate
Sub-activitatea 4.1.Infiintarea, amenajarea si dotarea unui Centru comunitar de servicii integrate, care sa deserveasca nevoile comunitatii.
Ca urmare a rezultatelor cercetarii preliminare, care au pus in evidenta problemele grave ale comunitatii, legate de problemele sociale, medicale, educationale, de ocupare, de locuire, etc., se impune implementarea unor masuri care sa diminueze aceste lipsuri. In acest sens, prin proiectul de fata, va fi infiintat un Centru comunitar de servicii integrate prin care sa fie oferite membrilor comunitatii marginalizate un set de masuri dimensionate la nevoile fiecarei familii incluse in program.
Centrul comunitar de servicii integrate va fi o structura fara personalitate juridica infiintata in subordinea Autoritatii publice locale, care va fi amenajata si dotata prin proiect, in scopul furnizarii serviciilor catre comunitate. Acest Centru comunitar va avea locatii multiple, identificate in cadrul comunitatii, puse la dispozitia proiectului de catre Beneficiar si partenerii scoli.
Sub-activitatea 4.2. Organizarea si furnizarea serviciilor integrate in cadrul Centrului comunitar de servicii integrate (CCSI).
In cadrul Centrului comunitar ce se constituie prin acest proiect, vor fi furnizate familiilor provenind din comunitatătile marginalizate, familii aflate in risc de saracie si excluziune sociala, servicii sociale si socio-medicale nerezidentiale, dupa cum urmeaza:
- Centru de zi, in cadrul caruia vor fi desfasurate activitati de tipul:
- Activitati educative, recreative si de dezvoltare a abilitatilor pentru copiii din grupul tinta
- Informare, consiliere (sociala, psihologica, juridica) si educatie parentala;
- Servicii de ingrijire la domiciliu pentru persoane aflate in situatie de dependenta (varstnici, persoane cu dizabilitati, persoane cu boli cronice) , cum ar fi: – Ajutor pentru realizarea activitatilor de baza ale vietii zilnice – ABVZ;
- Ajutor pentru realizarea activitatilor instrumentale ale vietii zilnice – AIVZ ; – Informare si consiliere familiala
Acest set de servicii va fi furnizat prin personalul autoritatilor locale ce au atributii in acest sens,
precum si cu sprrijinul ONG locale si al unor voluntari recrutati la A6.
- Servicii de asistenta medicala comunitara pentru familiile din grupul tinta;
- Servicii sociale.
Activitatea 5. Imbunatatirea a conditiilor de locuit ale persoanelor din grupul tinta
Sub-activitatea 5.1 Activitati de imbunatatire a conditiilor de locuit in comunitate
In evaluarea nevoilor GT si comunitatilor din locuinte s-au luat in considerare problemele relevate de analiza preliminara, care a evidentiat diverse probleme de locuire (supraaglomerare, igiena precara, confort termic deficitar, etc).
Se impune luarea unor masuri care sa imbunatateasca aceste conditii de trai, prin sprijin pentru:
- Realizare/reabilitare instalatii incalzire termica si apa
- igienizarea locuintelor
In cadrul proiectului vor beneficia de masuri de reabilitare de gospodarii astfel:
- imbunatatirea igienei locuintelor – 80 de locuinte – se vor contracta servicii de curatenie, igienizare, deratizare si salubrizare a locuintelor;
- Realizare/reabilitare instalatii incalzire termica si apa- 46 locuinte;
A6. Acțiuni de implicare activăși voluntariat al membrilor comunității în soluționarea problemelor cu care se confruntă comunitatea/ Acțiuni de facilitare și mediere pentru identificarea și consolidarea de parteneriate.
Sub-activitatea 6.1 Actiuni de implicare activa si voluntariat al membrilor comunitatii în solutionarea problemelor cu care se confrunta
comunitatea.
Activitati pentru cresterea gradului de implicare a membrilor comunitatii în rezolvarea problemelor acesteia, în actiuni care privesc binele comunitatii si de participare la luarea deciziilor în comunitate prin organizarea si desfasurarea unei campanii de informare si constientizare în rândul membrilor comunitatii privind asumarea responsabilitatii pe care o au fata de aceasta si implicarea în activitatile organizate prin proiect pentru comunitate, cu scopul cresterii gradului de participare sociala.
Implicarea activa a membrilor comunitatii in identificarea si rezolvarea propriilor probleme este un obiectiv de importanta majora pentru asigurarea dezvoltarii locale echilibrate si a stabilitatii sociale.
Abordarea participativa a dezvoltarii comunitare este o metoda inovativa, prin care comunitatea, prin proprii reprezentanti decide asupra prioritatilor sale si a modului in care acestea pot fi abordate in mod optim.
Avantajul major este acela ca reprezentantii comunitatii, atat persoane fizice, juridice cat si reprezentanti ai autoritatilor locale contribuie la elaborarea unor decizii prin analiza obiectiva a situatiei de fapt si stabilesc impreuna modul in care pot colabora pentru rezolvarea problemelor identificate.
Parteneriatul social
In cadrul proiectului vor fi derulate activitati care vizeaza formarea si activarea parteneriatului social, ca interfata catre comunitate, a carui obiectiv este gasirea solutiilor optime pentru problemele complexe ale comunitatilor locale, solutii care pot fi realizate in cadrul prezentului proiect.
In faza de implementare a activitatilor care vizeaza participarea grupului tinta se va prezenta o situatie a implementarii proiectului, a implicarii grupului tinta, eventuale probleme identificate in vederea rezolvarii acestora..
Mai mult decat atat se va avea in vedere ca parteneriatul proiectului sa furnizeze know how pe urmatoarele teme de dezbatere in comunitate:
– Incluziune sociala;
– Egalitate de sanse si Nediscriminare;
– Desegregare etnica;
– Antreprenoriat si dezvoltare comunitara;
-Comportament civic: Empatie, Solidaritate, Demnitate, Libertate si responsabilitate, Toleranta, Voluntariat;
– Strategia Europa 2020;
– Dezvoltare durabila;
– Comportament responsabil;
– Agricultura ecologica;
– Principiile sanatatii – NEW START;
– Inamicii sanatatii – tutunul si alcoolul;
Campania de informare si constientizare a membrilor comunitatii marginalizate urmareste de asemenea asumarea de catre acestia a responsabilitatii privind participarea la luarea deciziilor în comunitate, dezvoltarea unei atitudini pro-active privind interesul comun si viata comunitatii locale în general.
Obiective specifice:
- Informarea comunității locale marginalizate din com. Cristian, a tuturor actorilor implicați cu privire la solutiile propuse in cadrul proiectului PIMCES pentru rezolvarea problemelor comunitatii;
- Asigurarea coerenței fluxului de informații cu privire la activitatea proiectului PIMCES Cristian;
- Promovarea informațiilor cu privire la activitatea de informare a membrilor comunitatii.
- Cresterea gradului de conștientizare a comunității locale marginalizate din com. Cristian si a tuturor actorilor implicați cu privire la necesitatea implicarii cetatenilor comunei in
solutionarea problemelor cu care se confrunta comunitatea;
- Asigurarea masurilor de vizibilitate si informare pentru publicul general cu privire la
proiectul PIMCES si comunitatea marginalizata din com. Cristian, referitor la sprijinul Uniunii
Europene pentru realizarea proiectului;
- Evaluarea gradului de conștientizare al publicului ca urmare a implementarii campaniei de
informare;
Campania promoveaza nediscriminarea, toleranta si acceptarea diversitatii în rândul comunitatii si sustine participarea activa în comunitate indiferent de etnie, religie, gen, nivel de instruire sau alte criterii discriminatorii.
Prioritățile Campaniei de informare si constientizare :
- crearea infrastructurii specifice de informare cu privire la obiectivele PIMCES;
- realizarea unei ample campanii de informare cu privire la cetatenia active in comunitatea
locala;
- cresterea gradului de constientizare a membrilor comunitatii locale cu privire la necesitatea
de implicare in solutionarea problemelor din comunitate si facilitarea progresului;
- implicarea reprezentantilor autoritatilor publice locale in demersal de informare din cadrul
comunitatii marginalizate din com. Cristian, Brasov;
- promovarea cetateniei active si implicarea locuitorilor comunei Cristian in viata comunitatii;
- elaborarea planurilor de acțiune pentru strategia de informare si constientizare;
Activitatile în care pot fi implicati voluntarii, în functie de abilitati, competente si responsabilitati asumate, pot fi:
- a) activitati de pregatire si de derulare a unor actiuni;
- b) evenimente educationale pentru copii sau parinti;
- c) desfasurarea unor actiuni de culegere / diseminare a informatiilor din/în comunitate;
- d) actiuni privind pregatirea si desfasurarea unor activitati de formare;
- e) demersuri pentru pregatirea unor evenimente / actiuni de grup în Centrul de servicii
integrate;
- f) participare / sprijin în desfasurarea activitatilor din Centru si furnizarea serviciilor catre
beneficiari, participare la activitati de reabilitare a locuintelor;
- g) pregatirea de evenimente locale, alte actiuni în functie de nevoile identificate.
Voluntariatul este o activitate in care oamenii se implica din proprie initiativa si fac acest lucru din pasiune si din dorinta de a contribui la dezvoltarea societatii.
Persoanele care se implica in actiunile de voluntariat sunt motivati de reactia oamenilor, de bucuria pe care o vad in ochii acestora, de faptul ca pot sa-si puna in practica ideile si pot experimenta lucruri noi. In ultimii ani insa, conceptul de voluntariat a inceput sa capete o alta dimensiune in randul cetatenilor romani.
Acestia au constientizat importanta voluntariatului pentru dezvoltarea personala, cat si pentru dezvoltarea comunitatii in care activeaza, se implica activ in actiunile si proiectele de voluntariat initiate de organizatiile nonguvernamentale si asociatiile studentesti, fiind deschisi ideii de a contribui la bunastarea societatii in care traiesc.
Valoarea voluntariatului este identificabila pe doua dimensiuni majore: dezvoltarea individuala a persoanelor implicate in activitati de voluntariat si dezvoltarea comunitatii si societatii in ansamblu.
In cadrul acestei activitati se vor organiza evenimente cu scopul de a promova implicarea activa si voluntariatul in cadrul comunitatii, respectiv cate 2 evenimente pe an, in functie de calendarul cultural al comunitatii marginalizate.
Rezultate previzionate
- O campanie de promovarea voluntariatului in vederea implicarii comunitatii in identificarea de solutii sustenabile pentru comunitatea marginalizate din Cristian si in vederea multiplicarii masurilor realizate prin intermediul proiectului;
- Grad crescut de participare activa in comunitate a membrilor acesteia, ca urmare a campaniei de informare si constientizare realizate privind spiritul civic si responsabilitatea sociala fata de propria comunitate;
-
Un program de voluntariat organizat si derulat la nivelul comunei, in care sunt cuprinsi minim 30 de voluntari – membri ai comunitatii marginalizate si minim 10 voluntari atrasi din exterior prin parteneriate, implicati in activitati cu caracter continuu sau ocazional in functie de nevoile specifice, organizate pentru comunitate si grupul tinta.
A6. Acţiuni de implicare activă şi voluntariat al membrilor comunităţii în soluţionarea problemelor cu care se confruntă comunitatea/ Acţiuni de facilitare şi mediere pentru identificarea şi consolidarea de parteneriate.
1 Iulie 2017 – 30 Iunie 2020 – SA6.1 Actiuni de implicare activa si voluntariat al membrilor comunitatii în solutionarea problemelor cu care se confrunta
comunitatea.
Activitati pentru cresterea gradului de implicare a membrilor comunitatii în rezolvarea problemelor acesteia, în actiuni care privesc binele comunitatii si de participare la luarea deciziilor în comunitate prin organizarea si desfasurarea unei campanii de informare si constientizare în rândul membrilor comunitatii privind asumarea responsabilitatii pe care o au fata de aceasta si implicarea în activitatile organizate prin proiect pentru comunitate, cu scopul cresterii gradului de participare sociala.
Implicarea activa a membrilor comunitatii in identificarea si rezolvarea propriilor probleme este un obiectiv de importanta majora pentru asigurarea dezvoltarii locale echilibrate si a stabilitatii sociale.
Abordarea participativa a dezvoltarii comunitare este o metoda inovativa, prin care comunitatea, prin proprii reprezentanti decide asupra prioritatilor sale si a modului in care acestea pot fi abordate in mod optim.
Avantajul major este acela ca reprezentantii comunitatii, atat persoane fizice, juridice cat si reprezentanti ai autoritatilor locale contribuie la elaborarea unor decizii prin analiza obiectiva a situatiei de fapt si stabilesc impreuna modul in care pot colabora pentru rezolvarea problemelor identificate.
Parteneriatul social
In cadrul proiectului vor fi derulate activitati care vizeaza formarea si activarea parteneriatului social, ca interfata catre comunitate, a carui obiectiv este gasirea solutiilor optime pentru problemele complexe ale comunitatilor locale, solutii care pot fi realizate in cadrul prezentului proiect.
In faza de implementare a activitatilor care vizeaza participarea grupului tinta se va prezenta o situatie a implementarii proiectului, a implicarii grupului tinta, eventuale probleme identificate in vederea rezolvarii acestora. Membrii parteneriatului pot prezenta la randul lor problemele semnalate de grupul tinta si se vor initia dezbateri pentru identificarea celor mai bune solutii de rezolvare a acestora, avand in vedere faptul ca liderii informali exercita o influenta favorabila in comunitate.
Mai mult decat atat se va avea in vedere ca parteneriatul proiectului sa furnizeze know how pe urmatoarele teme de dezbatere in comunitate:
– Incluziune sociala;
– Egalitate de sanse si Nediscriminare;
– Desegregare etnica;
– Antreprenoriat si dezvoltare comunitara;
-Comportament civic: Empatie, Solidaritate, Demnitate, Libertate si responsabilitate,Toleranta, Voluntariat;
– Strategia Europa 2020;
– Dezvoltare durabila;
– Comportament responsabil;
– Agricultura ecologica;
– Principiile sanatatii – NEW START;
– Inamicii sanatatii – tutunul si alcoolul;
Campania de informare si constientizare a membrilor comunitatii marginalizate urmareste de asemenea asumarea de catre acestia a responsabilitatii privind participarea la luarea deciziilor în comunitate, dezvoltarea unei atitudini pro-active privind interesul comun si viata comunitatii locale în general.
Obiective specifice:
- Informarea comunității locale marginalizate din com. Cristian, a tuturor actorilor implicați cu privire la solutiile propuse in cadrul proiectului PIMCES pentru rezolvarea problemelor comunitatii;
- Asigurarea coerenţei fluxului de informaţii cu privire la activitatea proiectului PIMCES Cristian;
- Promovarea informaţiilor cu privire la activitatea de informare a membrilor comunitatii.
- Cresterea gradului de conștientizare a comunității locale marginalizate din com. Cristian si a tuturor actorilor implicați cu privire la necesitatea implicarii cetatenilor comunei in
solutionarea problemelor cu care se confrunta comunitatea;
- Asigurarea masurilor de vizibilitate si informare pentru publicul general cu privire la
proiectul PIMCES si comunitatea marginalizata din com. Cristian, referitor la sprijinul Uniunii
Europene pentru realizarea proiectului;
- Evaluarea gradului de conştientizare al publicului ca urmare a implementarii campaniei de
informare;
Campania promoveaza nediscriminarea, toleranta si acceptarea diversitatii în rândul comunitatii si sustine participarea activa în comunitate indiferent de etnie, religie, gen, nivel de instruire sau alte criterii discriminatorii.
Priorităţile Campaniei de informare si constientizare :
- crearea infrastructurii specifice de informare cu privire la obiectivele PIMCES;
- realizarea unei ample campanii de informare cu privire la cetatenia active in comunitatea
locala;
- cresterea gradului de constientizare a membrilor comunitatii locale cu privire la necesitatea
de implicare in solutionarea problemelor din comunitate si facilitarea progresului;
- implicarea reprezentantilor autoritatilor publice locale in demersal de informare din cadrul
comunitatii marginalizate din com. Cristian, Brasov;
- promovarea cetateniei active si implicarea locuitorilor comunei Cristian in viata comunitatii;
- elaborarea planurilor de acţiune pentru strategia de informare si constientizare;
Un accent deosebit se va pune pe promovarea nediscriminarii, a tolerantei si a acceptarii diversitatii.
Activitatile în care pot fi implicati voluntarii, în functie de abilitati, competente si responsabilitati asumate, pot fi:
- a) activitati de pregatire si de derulare a unor actiuni;
- b) evenimente educationale pentru copii sau parinti;
- c) desfasurarea unor actiuni de culegere / diseminare a informatiilor din/în comunitate;
- d) actiuni privind pregatirea si desfasurarea unor activitati de formare;
- e) demersuri pentru pregatirea unor evenimente / actiuni de grup în Centrul de servicii
integrate;
- f) participare / sprijin în desfasurarea activitatilor din Centru si furnizarea serviciilor catre
beneficiari, participare la activitati de reabilitare a locuintelor;
- g) pregatirea de evenimente locale, alte actiuni în functie de nevoile identificate.
Voluntariatul este o activitate in care oamenii se implica din proprie initiativa si fac acest lucru din pasiune si din dorinta de a contribui la dezvoltarea societatii.
Persoanele care se implica in actiunile de voluntariat sunt motivati de reactia oamenilor, de bucuria pe care o vad in ochii acestora, de faptul ca pot sa-si puna in practica ideile si pot experimenta lucruri noi. In ultimii ani insa, conceptul de voluntariat a inceput sa capete o alta dimensiune in randul cetatenilor romani.
Acestia au constientizat importanta voluntariatului pentru dezvoltarea personala, cat si pentru dezvoltarea comunitatii in care activeaza, se implica activ in actiunile si proiectele de voluntariat initiate de organizatiile nonguvernamentale si asociatiile studentesti, fiind deschisi ideii de a contribui la bunastarea societatii in care traiesc.
Valoarea voluntariatului este identificabila pe doua dimensiuni majore: dezvoltarea individuala a persoanelor implicate in activitati de voluntariat si dezvoltarea comunitatii si societatii in ansamblu.
In cadrul acestei activitati se vor organiza evenimente cu scopul de a promova implicarea activa si voluntariatul in cadrul comunitatii, respectiv cate 2 evenimente pe an, in functie de calendarul cultural al comunitatii marginalizate.
Evenimentele vor fi organizate cu sprijinul autoritatilor locale si implicarea tuturor actorilor relevantii si se vor evidentia activitati culturale, traditii, dansuri, mancare si muzica traditionala, ateliere mestesugaresti, etc. De asemenea, se vor organiza campanii de informare si constientizare in domeniul combaterii discriminarii si actiuni de implicare activa a membrilor comunitatii in solutionarea problemelor cu care aceasta se confrunta.
Activitatea are un scop dublu, in primul rand fiind vorba de atragerea intregii comunitati in rezolvarea problemelor persoanelor defavorizate din cadrul acesteia, iar in al doilea rand fiind vorba de asigurarea componentei de sustenabilitate a interventiei, astfel incat dupa finalizarea proiectului suportul acordat persoanelor in nevoie sa revina comunitatii locale.
Voluntarii vor fi instruiti in furnizarea diferitelor servicii: asistenta educationala, suport in angajare, prevenirea discriminarii si integrare in comunitate.
Rezultate previzionate
- O campanie de promovarea voluntariatului in vederea implicarii comunitatii in identificarea de solutii sustenabile pentru comunitatea marginalizate din Cristian si in vederea multiplicarii masurilor realizate prin intermediul proiectului;
- Grad crescut de participare activa in comunitate a membrilor acesteia, ca urmare a campaniei de informare si constientizare realizate privind spiritul civic si responsabilitatea sociala fata de propria comunitate;
- Un program de voluntariat organizat si derulat la nivelul comunei, in care sunt cuprinsi minim 30 de voluntari – membri ai comunitatii marginalizate si minim 10 voluntari atrasi din exterior prin parteneriate, implicati in activitati cu caracter continuu sau ocazional in functie de nevoile specifice, organizate pentru comunitate si grupul tinta.
Subactivitatea 6.2 Acțiuni de facilitare și mediere pentru identificarea și consolidarea de parteneriate pentru rezolvarea problemelor comunității printr-o abordare participativă.
Aceasta activitate urmareste realizarea de parteneriate cu actori sociali si economici relevanti pentru identificarea de solutii adecvate, inovative, care sa contribuie la rezolvarea principalelor probleme ale comunitatii, pentru asigurarea sustenabilitatii serviciilor initiate prin proiect si dezvoltarea comunitatii.
Abordarea participativa a acestor parteneriate va implica vizite, evenimente, schimburi de experiente, participarea directa a membrilor comunitatii si a reprezentantilor viitorilor parteneri în actiuni menite sa identifice mecanisme de implicare si sprijin, solutii adecvate, inovative pentru rezolvarea problemelor comunitatii.
Activitatea va consta în:
- Informarea si implicarea membrilor altor rețele în parteneriate pentru comunitatea marginalizate selectata, care sa aduca valoare si sa creasca durabilitatea serviciilor înfiintate, a rezultatelor obtinute prin proiect si sa sprijine dezvoltarea acesteia.
Vor fi urmarite astfel : identificarea de solutii si masuri care sa contribuie la rezolvarea problemelor, la sustinerea activitatilor din Centrul de servicii integrate si a locurilor de munca nou create, sprijinirea structurilor de economie sociala si noile întreprinderi ce se vor înfiinta prin proiect, organizarea de actiuni în vederea cresterii competentelor locale privind dezvoltarea integrata si sustenabila a comunitatii, promovarea si valorificarea potentialului economic si turistic local, actiuni ce vor duce la dezvoltare locala.
- Organizarea a 3 evenimente si a altor actiuni în afara comunitatii, cu participarea reprezentantilor a minim 20 de organizatii cu activitate relevanta pentru proiect, companii si corporatii cu activitate de responsabilitate sociala si a reprezentantilor, membrilor si liderilor informali ai comunitatii marginalizate, în scopul promovarii comunitatii si a nevoilor acesteia, pentru identificarea de potentiali parteneri si a mecanismelor de sustinere a comunitatii.
- Organizarea a 3 evenimente si a altor actiuni în interiorul comunitatii, cu participarea reprezentantilor a minim 20 de organizatii cu activitate relevanta pentru proiect, companii si corporatii cu activitate de responsabilitate sociala si a reprezentantilor, membrilor si liderilor informali ai comunitatii marginalizate, în scopul promovarii comunitatii si a nevoilor acesteia, pentru identificarea de potentiali parteneri si a mecanismelor de sustinere a comunitatii;
- Organizarea a 5 schimburi de experienta în comunitati din tara identificate cu sprijinul noilor parteneri, pentru reprezentanti, membri ai comunitatii, profesionisti implicati în activitatile si serviciile initiate prin proiect, pe temele: modele educationale de succes pentru grupuri vulnerabile sau comunitati marginalizate, functionarea sustenabila a Centrelor de servicii sociale / medico-sociale, modele de buna practica în ocupare si integrare socio- profesionala, antreprenoriat, dezvoltare locala comprehensiva.
Se va acorda atenție dezvoltării Grupului de Acțiune Locală(GAL) din care face parte și comuna Cristian, precum și strategiilor și proiectelor în derulare sau viitoare ale acestuia, pentru a le sincroniza cu acțiunile de diminuare a excluziunii sociale din comunitatea marginalizată.
Rezultate previzionate
- Grad crescut de informare a profesionistilor din comunitate implicati in proiect, prin 5 schimburi de experienta realizate in comunitati din tara, pe temele: programe de crestere a participarii la educatie si de reducere a abandonului scolar, functionarea sustenabila a Centrelor de servicii integrate, modele de buna practica in ocupare si integrare socio- profesionala in mediul rural, antreprenoriat, dezvoltare locala comprehensive;
- Notorietate crescuta a comunei si a comunitatii prin cele 6 evenimente organizate (3 ev in comunitate si 3 ev in afara comunitatii, cu participarea la fiecare ev a reprezentantilor a minim 20 de organizatii / companii cu activitate de responsabilitate sociala si a reprezentantilor si membrilor comunitatii marginalizate;
- Oportunitati crescute privind dezvoltarea structurilor de economie sociala, a noilor intreprinderi infiintate in cadrul proiectului si a potentialului de dezvoltare locala, prin cel putin 6 parteneriate incheiate cu organizatii / companii/ corporatii ca urmare a actiunilor si a evenimentelor organizate.
SA6.2 Acţiuni de facilitare şi mediere pentru identificarea şi consolidarea de parteneriate pentru rezolvarea problemelor comunităţii printr-o abordare participativă (1 Iulie 2017 – 30 Iunie 2020 )
Aceasta activitate urmareste realizarea de parteneriate cu actori sociali si economici relevanti pentru identificarea de solutii adecvate, inovative, care sa contribuie la rezolvarea principalelor probleme ale comunitatii, pentru asigurarea sustenabilitatii serviciilor initiate prin proiect si dezvoltarea comunitatii.
Abordarea participativa a acestor parteneriate va implica vizite, evenimente, schimburi de experiente, participarea directa a membrilor comunitatii si a reprezentantilor viitorilor parteneri în actiuni menite sa identifice mecanisme de implicare si sprijin, solutii adecvate, inovative pentru rezolvarea problemelor comunitatii.
Activitatea va consta în:
- Informarea si implicarea membrilor altor reţele în parteneriate pentru comunitatea marginalizate selectata, care sa aduca valoare si sa creasca durabilitatea serviciilor înfiintate, a rezultatelor obtinute prin proiect si sa sprijine dezvoltarea acesteia.
Vor fi urmarite astfel : identificarea de solutii si masuri care sa contribuie la rezolvarea problemelor, la sustinerea activitatilor din Centrul de servicii integrate si a locurilor de munca nou create, sprijinirea structurilor de economie sociala si noile întreprinderi ce se vor înfiinta prin proiect, organizarea de actiuni în vederea cresterii competentelor locale privind dezvoltarea integrata si sustenabila a comunitatii, promovarea si valorificarea potentialului economic si turistic local, actiuni ce vor duce la dezvoltare locala.
- Organizarea a 3 evenimente si a altor actiuni în afara comunitatii, cu participarea reprezentantilor a minim 20 de organizatii cu activitate relevanta pentru proiect, companii si corporatii cu activitate de responsabilitate sociala si a reprezentantilor, membrilor si liderilor informali ai comunitatii marginalizate, în scopul promovarii comunitatii si a nevoilor acesteia, pentru identificarea de potentiali parteneri si a mecanismelor de sustinere a comunitatii.
- Organizarea a 3 evenimente si a altor actiuni în interiorul comunitatii, cu participarea reprezentantilor a minim 20 de organizatii cu activitate relevanta pentru proiect, companii si corporatii cu activitate de responsabilitate sociala si a reprezentantilor, membrilor si liderilor informali ai comunitatii marginalizate, în scopul promovarii comunitatii si a nevoilor acesteia, pentru identificarea de potentiali parteneri si a mecanismelor de sustinere a comunitatii;
- Organizarea a 5 schimburi de experienta în comunitati din tara identificate cu sprijinul noilor parteneri, pentru reprezentanti, membri ai comunitatii, profesionisti implicati în activitatile si serviciile initiate prin proiect, pe temele: modele educationale de succes pentru grupuri vulnerabile sau comunitati marginalizate, functionarea sustenabila a Centrelor de servicii sociale / medico-sociale, modele de buna practica în ocupare si integrare socio- profesionala, antreprenoriat, dezvoltare locala comprehensiva.
Se va acorda atentie dezvoltarii Grupului de Actiune Locală (GAL) din care face parte si comuna Cristian, precum si strategiilor si proiectelor în derulare sau viitoare ale acestuia, pentru a le sincroniza cu actiunile de diminuare a excluziunii sociale din comunitatea marginalizată.
In cadrul acestor actiuni membrii parteneriatului vor deveni promotori ai dezvoltarii in comunitatea marginalizata, se vor implica in implementarea proiectului ca interfata catre grupul tinta, si vor actiona impreuna pentru rezolvarea problemelor identificate in cadrul proiectului, avand o imagine imbunatatita asupra responsabilitatii sociale, fiind astfel promotori ai schimbarii pentru membrii comunitatii marginalizate din comuna Cristian, Brasov.
Scopul principal este de antrena in masurile pentru comunitate pe insesi membrii acesteia, care vor acumula cunostinte in domeniile sociale si civice si vor aplica aceste principii in familiile lor si in comunitatea rurala si vor deveni astfel constienti asupra dezvoltarii durabile, si mai mult decat atar vor adopta si promova un comportament responsabil in comunitate. In acest sens se vor initia discutii si intalniri cu alti reprezentanti ai comunitatilor marginalizate de la nivelul altor regiuni de dezvoltare, in acest scop fiind avute in vedere realizarea de acorduri de colaborare. Prin intermediul acestor acorduri de colaborare se vor stabili bazele colaborarii in ceea ce priveste realizarea unui schimb de bune practici si experienta in ceea ce priveste tipurile de interventie adoptate in relatia cu grupul tnta din comunitatea marginalizata. Interventiile vor fi clasate precum: a) interventii pentru ante-prescolari si prescolari;
b) interventii pentru invatamantul primar si gimnazial;
c) interventii pentru invatamantul secundar inferior (pana la clasa a X a inclusiv);
d) interventii pentru adulti ( informare, consiliere, formare profesionala, masuri de mediere pe piata muncii, formare antreprenoriala si mentorat pentru deschiderea unei afaceri);
e) interventii privind masurile dezvoltate si furnizate in cadrul centrelor comunitarede servicii integrate;
f) interventii privind consilierea psihologica : adictii;
Rezultate previzionate
- Grad crescut de informare a profesionistilor din comunitate implicati in proiect, prin 5 schimburi de experienta realizate in comunitati din tara, pe temele: programe de crestere a participarii la educatie si de reducere a abandonului scolar, functionarea sustenabila a Centrelor de servicii integrate, modele de buna practica in ocupare si integrare socio- profesionala in mediul rural, antreprenoriat, dezvoltare locala comprehensive;
- Notorietate crescuta a comunei si a comunitatii prin cele 6 evenimente organizate (3 ev in comunitate si 3 ev in afara comunitatii, cu participarea la fiecare ev a reprezentantilor a minim 20 de organizatii / companii cu activitate de responsabilitate sociala si a reprezentantilor si membrilor comunitatii marginalizate;
- Oportunitati crescute privind dezvoltarea structurilor de economie sociala, a noilor intreprinderi infiintate in cadrul proiectului si a potentialului de dezvoltare locala, prin cel putin 6 parteneriate incheiate cu organizatii / companii/ corporatii ca urmare a actiunilor si a evenimentelor organizate.